Historia Counter Strike - od moda do najpopularniejszego shootera

Miniatura Historia Counter Strike - od moda do najpopularniejszego shootera Historia Counter Strike - od moda do najpopularniejszego shootera

Nie ma już dziś raczej osoby, zwłaszcza wśród tych obracających się w środowisku gier, która nie znałaby serii Counter Strike. CS dorobił się tytułu pierwszorzędnego FPS, na zawsze kojarzonego z tym typem gier, najpopularniejszego m. in. na Steamie z milionem aktywnych graczy. Counter Strike miał jednak swoją długą i wyboistą drogę, do obecnego CS:GO i już wkrótce CS2.

Half - Life

Jak wiele obecnie kultowych gier, CS z początku był modyfikacją. Konkretnie, modyfikacją do bardzo popularnej i wielokrotnie nagradzanej strzelanki single i multiplayer Half - Life. Half - Life zostało stworzone na silniku GoldScr, który był ciężko zmodyfikowanym Quake Engine, co przyciągało nie tylko graczy, ale również modderów. Wśród nich znaleźli się Minh Lee oraz Jess Cliffe (głos komend radiowych), którzy stworzyli mod Counter Strike - nowoczesny, taktyczny shooter, który w przeciwieństwie do dotychczasowych tytułów, nie uwzględniał mechaniki respawnu i gracz pozostawał uśmiercony do końca rundy.

Minh, zwany “Gooseman”, był zainspirowany wtedy grupami antyterrorystycznymi, o których wiele czytał i widywał w filmach, takich jak “Heat”, “Ronin” czy “Air Force One”. Dlatego też zdecydował się na uwzględnienie jak największego realizmu w swojej modyfikacji, gdyż nie było wtedy, według niego, gry która dobrze by zajmowała się tym tematem. Gra w rundach wydawała mu się dużo bardziej emocjonalna i skłaniająca graczy do większej współpracy. Najbardziej fascynującymi siłami antyterrorystycznymi dla Twórcy były, np. GING czy GSG9, o których najwięcej się dowiadywał. Nie wybrał prawdziwej grupy terrorystycznej jako inspiracji, ponieważ nie chciał ich “zdenerwować”.

Postać z moda do Half - Life
 

Pierwsza beta

Pierwsza beta zawierała tylko tryb ratowania zakładników, 4 mapy, 9 broni, a to wszystko odgrywane w 2 drużynach. Do 7 kwietnia 1999 roku, Valve (wydawca Half - Life) nie upublicznił zestawu do tworzenia oprogramowania w grze, mimo to Minh miał już przygotowane ustawienia, plan gameplayu, a także niektóre modele. Mimo wszystko, twórca uznał, że wersja pierwsza moda była tą najtrudniejszą do zrobienia - głównie ze względu na brak map i chętnych do ich tworzenia, chociażby dlatego, że mod nie był jeszcze znany.


Czwarta beta

Wraz z wyjściem Bety 1 moda, rosła popularność Counter Strike. Wkrótce doczekał się on kolejnych wersji wprowadzających więcej broni czy map. Jednak to czwarta beta wprowadziła ikoniczną funkcję serii - tryb rozbrajania bomby, który szybko przyćmił inne tryby po dziś dzień.

Bomba w Counter Strike 1

Zaangażowanie Valve

Pod koniec 1999 roku, Gooseman zaczął pracę w Barking Dog Studio oraz zdecydował się poświęcić więcej czasu na naukę, co odciągnęło uwagę od ulepszania gry i wydawania nowych wersji. W tamtym też czasie, Valve rozpoznało znaczenie projektu Counter Strike i zaproponowało zapłacenie Barking Dog Studio za zrealizowanie Bety 5.

Logo Barking Dog Studio na mapie Train

Bronie

Minh Le przyznaje, że do wydania Bety 7 dodał już wszystkie bronie do gry, które chciał. Po tym nie miał już więcej pomysłów na nie w grze. Jego ulubioną była SIG SG552 Commando.

Przy tworzeniu broni, Gooseman inspirował się prawdziwymi pistoletami czy karabinami z ulubionych filmów. Nazwy zostały jednak zmienione przez Valve na fikcyjne ze względu na możliwe problemy prawne. Minh przy projektowaniu i tworzeniu broni w grze, głównie posługiwał się informacjami z magazynów i internetu. Ponieważ źródła były ograniczone, musiał on po prostu zgadywać niektóre informacje. Dlatego niektóre modele zachowują się inaczej, niż ich rzeczywiste odpowiedniki.

Minh Lee jest również leworęczny, co spowodowało, że wolał on modelować bronie od takiej właśnie strony. Ponieważ bronie w praworęcznym trybie są po prostu w odbiciu lustrzanym, również różni je to od rzeczywistości.

SG552


 

Counter Strike 1

Według doniesień, Valve nabyło brand Counter Strike na początku 2000 roku, proponując pracę poprzednim deweloperom, którą oboje przyjęli. Później, w tamtym roku, ogłosili również powstanie osobnej gry. Po jeszcze dwóch wypuszczonych betach, 9 listopada 2000 roku, pojawił się Counter Strike 1. Cóż, tylko pozazdrościć tempa wydawania gier, fanom z tamtych lat. Finalnym znaczącym updatem Counter Strike 1, była wersja 1.6 w 2003 roku, dlatego od tamtej pory CS był znany jako Counter Strike 1.6.

Wersja ta przez długi czas była najpopularniejsza dla całej serii. Zarządzania pieniędzmi z rundy na rundę czy szeroki wybór broni, z których każda miała inne właściwości, czyniły grę bardziej zależną od umiejętności gracza niż przypadku, czego pragnął oryginalny Twórca.

Menu główne CS 1.6

Condition Zero

Po wypuszczeniu Counter Strike 1, Gooseman zaczął pracować nad Counter Strike 2, które jednak zostało odłożone na później. W tym czasie Rogue Entertainment dostało zadanie stworzenia swego rodzaju spin - offu oryginalnej gry. Na E3 w 2001 roku ogłoszono Condition Zero. Niestety, kilka miesięcy później główny wykonawca upadł, pozostawiając w połowie upieczoną grę. Projekt przejęło Gearbox. Studio to niestety traciło pieniądze pracując nad grą, co przyczyniało się do ich desperackich wyborów i decyzji. W końcu pojawił się trzeci deweloper - Ritual Entertainment, który został zakontraktowany do pracy nad kampanią jednoosobową w grze.

Po tym jak jednoosobowa wersja nie otrzymała pozytywnych opinii, Valve zdecydowało się ją sobie odpuścić, zatrudniając kolejnego wykonawcę - Turtle Rock Studios, któremu w końcu udało się połączyć wszystko nad czym pracowali poprzedni deweloperzy - łącznie z kampanią single - player. Gra, po wielkich bólach została wypuszczona w 2004 roku, co już bardziej przypomina nasze obecne doświadczenia z oczekiwaniem na ulubione tytuły.

Do dziś, Condition Zero jest jedyną częścią z serii Counter Strike, która zawiera kampanię jednoosobową. Raczej jest uważana za zabawny dodatek do całości, niż coś co zasługuje na jakiekolwiek laury.

Gracz walczący z Mosesem Sepulvedą w kampanii

Counter Strike: Source

W 2004 roku, dwa tygodnie przed przełomowym Half-Life 2 z nowym silnikiem, grafiką czy fizyką, wychodzi Counter Strike: Source. Po niezbyt udanym Condition Zero, Source mialo olśnić graczy nowymi błyskotkami, jak chociażby nowa fizyka. Fani jednak uważali, że poza odświeżonym wyglądem, wersja nie ma nic do zaoferowania. Nowe funkcje pozwalały chociażby na chowanie bomby pod ruchomymi obiektami, ale gracze również narzekali na niedociągnięcia w hitboxie czy nieprawidłowe wykrywanie strzałów i wiele innych.

Grafika w Source

Counter Strike: Global Offensive

Dopiero w 2012, ucząc się na błędach, Valve wypuściło CS:GO, dopieszczonego o najnowsze technologie i funkcje gameplayu, wspierające również możliwości e-sportowe, jak poprawienie trybu widza, czy nawet dodanie funkcji komentowania i odtwarzania powtórek.

Rozgrywka miała jak najbardziej, w odnowionej wersji, przywoływać ukochany Counter Strike 1.6. Mimo używania wciąż silnika Source, na którym stworzony był prequel, gra po kilku aktualizacjach działała gładko i była dopracowana.

Gameplay w CS:GO

Inne spin - offy

Counter Strike Neo

Wypuszczony w 2004 przez Namco, pod okiem Valve. Jest to rozrywkowy shooter z postaciami terrorystów i kosmitów, typowo na japoński rynek.

Counter Strike Online

Powstały w 2007 dla “azjatyckiego rynku”. Gra miała model free-to-play z mikro-transakcjami. Wyprodukowana została przez Nexon, które jest znane z licencjonowania wielu gier dla Azji. W 2012 została wypuszczona także druga wersja.

Counter Strike Nexon: Zombies

W 2014 Nexon ponownie zabrało się za grę na licencji Counter Strike, lecz zamiast próbować dorównać Global Offensive, była ona zbudowana na starym silniku i ponownie deklarowała się jako darmowy CS z mikropłatnościami, polegający na walce z zombie. Raczej krytykowana za grafikę i duży udział mikro-transakcji.

Jak widać Nexon skupiało się na nieco innych rzeczach niż Valve c:


Skrzynki i skiny

CS:GO wprowadził jeszcze jedną nową funkcję w serii, która jest teraz nieodłącznym jej elementem - skiny do broni. Choć na pierwszy rzut oka wydaje się to po prostu przyjemnym dodatkiem do gier, to przyczynia się on do wielu kontrowersji. Chodzi głównie o Skrzynki z Łupami, które przez wielu są określane jako hazard - skrzynkami gracze mogą zostać nagrodzeni po meczach, ale głównie są one kupowane. Z każdej skrzynki mamy jednak szansę wydropić lepszą lub gorszą skórkę. CS:GO stworzył przez to swój własny rynek, gdzie gracze mogą sprzedawać i odkupywać skiny za prawdziwe pieniądze, chociażby np. z portfela Steam, ale także z czasem powstały inne strony do różnego rodzaju zdobywania i wymieniania swoich skórek.

Pojawiły się również portale, które oferują stawianie skina na drużynę esportową, a za wygraną można było dostać więcej skinów. Spowodowało to wiele skandali, jakoby niektóre mecze miały być podłożone, dla wygranych w obstawianiu.

Mimo tych spekulacji i kontrowersji, skórki i skrzynki stały się wielkim biznesem stojącym obok gry, i trudno sobie obecnie ją wyobrazić bez tego systemu. Counter Strike urósł do rangi prawdziwego sportu - a jak w każdej popularnej konkurencji rodzą się też te mniej jasne strony.

Różne rodzaje skrzynek w CS:GO

E - sport

Counter Strike zebrał dużą grupę fanów wokół siebie, dzięki kombinacji wymaganego pułapu umiejętności, strategicznego myślenia, gry zespołowej czy nowoczesnej, na swoje czasy, estetyki. Scena rywalizacji zaczęła rosnąć wraz z wydaniem CS1, który zawierał m. in. ważny tryb widza. Minh deklaruje, że popularność rosła organicznie, oni musieli tylko dbać o balans rozgrywki. On sam nie miał czasu na śledzenie e-sportu ze względu na pracę nad grą.

Counter Strike ma ponad 20-letnią historię w rozgrywkach e-sportowych i w dużym stopniu przyczynił się do ich rozpowszechnienia. Pierwszy prestiżowy turniej odbył się w Dallas w Teksasie w 2001 roku, na Cyberathlete Professional League (CPL) Winter Championship i został wygrany przez szwedzki team Ninjas in Pyjamas. Pula nagród wynosiła 150 000$, a turniej jest uważany za pierwszy “Major” - rywalizację w CS sponsorowaną przez Valve.

Turniej CPL w 2001 roku

Do 2007 roku, do “Majors” dołączyły także World Cyber Games oraz Electronic Sports World Cup. W 2008 roku, Counter Strike został dodany również do rozgrywek Intel Extreme Masters. Lata 2002 do 2007 są uważane za złoty wiek popularności CS, jako, że popularność gry i jej udział w rynku przyćmiły wszystkich innych w raczkującym przemyśle e-sportu.

Zbliżając się do roku 2010 popularność Counter Strike’a w e-sporcie zaczęła spadać, ze względu na konflikt interesów profesjonalnych graczy, którzy woleli konkurować w wersji 1.6, która miała zdecydowanie wyższy pułap wymaganych umiejętności; z kolei Valve naturalnie naciskało na używanie sequela gry - Counter Strike: Source, który był szeroko krytykowany. Sytuacji nie ułatwiały również coraz bardziej znane gry MOBA, które przyciągały coraz więcej fanów profesjonalnej rywalizacji.

Dopiero wypuszczenie Counter Strike: Global Offensive w 2012 roku, na nowo zjednoczyło fanów i przywróciło świetność e-sportowej popularności gry. Znacząco ułatwiła ona dostęp, chociażby komentatorom, co także spowodowało eksplozję rozgłosu na wschodzących w potęgę platformach streamingowych.

ESL One w Kolonii w 2015 roku

Counter Strike 2 i podsumowanie

Mimo różnych spekulacji, wznoszenia się i spadania popularności serii CS i przychylnych odczuć graczy, Counter Strike wciąż pozostaje bardzo silną franczyzą po dziś dzień. W marcu 2023 roku ustanowiono kolejny rekord graczy w miesiącu z wynikiem 1.4 miliona, co pobiło poprzedni rekord 1.3 miliona z 2020 roku z czasów pandemii COVID - 19.

Cały projekt zdecydowanie jest prekursorem w wielu dziedzinach - do wyjścia CS wielu fascynatów strzelanek znało tylko ich wersje w 2D, np. Doom, a Counter Strike dostarczył im pierwszą styczność gry w 3D, sterowanej naraz klawiaturą i myszką.

Po ponad 20 latach, Valve w końcu zamierza wydać dawno rozpoczęty projekt - Counter Strike 2, zbudowany na silniku Source 2, o czym pisaliśmy TUTAJ i TUTAJ. Odnowi on grafikę, tickrate, dźwięk, a także wszystkie skiny i agentów - w końcu w obecną, praktycznie niezmienną wersję Counter Strike gramy już od ponad 10 lat. Sequel ma się pojawić już tego lata.

Podkładanie bomby w Counter Strike 2

Źródła: TheYamiks, Wikipedia Half-Life, counterstrike.fandom.com, Wikipedia Counter Strike in esport.

Carly

Karolina. Gram głównie ARAMy w LoL i TFT, czasem w CS2 🎮 Solo gram najczęściej w RPG, jak Skyrim czy BG3 🌇 a także cozy gry, np. Roots of Pacha 🏡 Kocham mody, skórki i wszystko co ładne 🔮 Piszę głównie o Fortnite, LoL, TFT, Valorant i innych popularnych grach 📋