It Takes Two- recenzja.

Miniatura It Takes Two- recenzja. It Takes Two- recenzja.

Gatunek


Jest to przygodowa gra akcji oraz zręcznościówka. Wydana w 2021 roku przez EA, twórcą jest  Josef Fares z Hazelight Studios, również twórca „A way out”. W grę możemy grać na przeróżnych platformach, jak PlayStation 4 oraz 5, Xbox One, Xbox Series X oraz S, PC. Gra została napisana głównie w języku AngelScript, który został zaimplementowany do silnika Unreal Engine przez Hazelight Studios za pomocą własnej wtyczki.


Fabuła


Fabuła gry "It Takes Two" jest bardzo rozbudowana i skomplikowana, dlatego przedstawiamy ją w kilku etapach.


Początek


Gra rozpoczyna się od sceny, w której May i Cody, para małżeńska na skraju rozwodu, otrzymują od swojej córki Rose dwie lalki z drewna, które miały być symbolem jedności między nimi. Jednakże, ta noc zamiast przywrócenia związku między nimi, tylko jeszcze bardziej ich rozdziela.


Przemiana w zabawki 


Kolejnego dnia May i Cody budzą się jako zabawki, a świat wokół nich zmienia się w zabawkowy świat. Okazuje się, że to Rose, w tajemniczy sposób, zamieniła ich w lalki. Wtedy pojawia się tajemniczy pan Klekspiksel - magiczny mechanik, który informuje ich, że aby wrócić do ludzkiej postaci, muszą przejść przez wiele wyzwań i pokonać swoje problemy.


Wyzwania na drodze 


May i Cody przemierzają różne miejsca w zabawkowym świecie, takie jak skrzynie z narzędziami, ogrody czy wyścigówki, aby znaleźć sposób na powrót do swoich ludzkich ciał. Podczas swojej przygody napotykają wiele postaci, które pomagają im w trudnych momentach, ale również spotykają się z różnymi zagrożeniami, takimi jak bossowie, którzy próbują ich pokonać.


Odkrycie prawdy 


Podczas swojej przygody, May i Cody odkrywają, że ich córka Rose również ma swoje problemy i walczy z samotnością oraz poczuciem winy za problemy rodziców. Postanawiają pomóc Rose i pomóc jej zrozumieć, że jej rodzice wciąż ją kochają, niezależnie od ich różnic i kłótni.


Powrót do ludzkiej postaci


W końcu May i Cody docierają do punktu kulminacyjnego, gdzie muszą stawić czoła głównemu wrogowi i rozwiązać zagadkę, aby powrócić do swoich ludzkich ciał. Po wielu trudach, w końcu udaje im się pokonać przeciwnika i powrócić do ludzkiej postaci.


Zakończenie


W finałowej scenie May i Cody uświadamiają sobie, że miłość wymaga pracy i poświęceń. Obiecują sobie, że będą dalej pracować nad swoim związkiem i starają się zrozumieć swoje potrzeby i uczucia. Rose jest szczęśliwa, widząc, że jej rodzice znów są razem i cała rodzina spędza czas razem, robiąc rzeczy, które lubią.

Opis bohaterów


Cody to jedna z dwóch grywalnych postaci. Jest mężczyzną i ojcem małej dziewczynki, Rose, która po kłótni rodziców dokonuje magicznej transformacji, przenosząc dwoje rodziców do świata fantazji, gdzie ich ciała przybierają postacie lalek.
Cody jest przedstawiany jako kreatywny i pomysłowy ojciec, który lubi majsterkować i tworzyć. Jego pasją jest robienie rzeczy z drewna i naprawianie urządzeń elektrycznych. Jest on także bardzo zaangażowany w swoją relację z córką, mimo że ostatnio zaczął mieć problemy w małżeństwie z May.
Jego postać została bardzo dobrze wykreowana, co pozwala graczom na zanurzenie się w świat gry i identyfikowanie się z bohaterami.


May to druga grywalna postać. May jest kobietą i matką małej dziewczynki imieniem Rose.
May jest przedstawiana jako praktyczna i zorganizowana kobieta, która kocha porządek i harmonię. W przeciwieństwie do Cody'ego, nie jest ona tak kreatywna, ale potrafi bardzo dobrze planować i podejmować decyzje, a jej umiejętności są równie ważne jak Cody'ego do przejścia kolejnych poziomów.


Oby dwie postacie zostały bardzo dobrze wykreowane, co pozwala graczom na zanurzenie się w świat gry i identyfikowanie się z bohaterami.
 

Mapa


Sama gra posiada aż 7 głównych lokalizacji, jednakże każda z nich posiada swoje osobne etapy, których jest niezliczona ilość. Poniżej wymienione zostały główne nazwy rozdziałów wraz z wymienionymi lokalizacjami które jesteśmy w stanie minąć na naszej drodze.

Rozdział 1: Szopa

Jak w typowym takim miejscu, znajduje się pełno kartonów, przeróżnych maszyn ogrodowych, narzędzi potrzebnych do na przykład zawieszenia obrazu jak młotek i gwoździe.

Jedna ze scen z szopy.


Rozdział 2: Drzewo

Znajduje się ono na terenie ogródka za domem głównych bohaterów, na gałęziach można zauważyć porozwieszane karmniki; podczas swojej drogi gracze przechodzą przez cały pień drzewa, który posiada dużą liczbę tuneli, gdzie znajdują norkę wiewiórek, a przy tym zagubione rzeczy z domu. Trafiają również do ogromnego ulu Os. Bohaterowie mają również możliwość przepłynięcia się magiczną rzeką.

Scena z pnia drzewa, ukazująca Ul.

Rozdział 3: Pokój Rose

Swoją podróż zaczynamy w poduszkowym forcie, gdzie następnie trafiamy do kosmicznej stacji, z której przenosić się będziemy na gwiezdne poziomy. Następnie trafić możemy na zabawki retro które bez limitu czasowego możemy obejrzeć i pobawić się nimi. Kolejnym miejscem jest miasteczko, w którym zdobywamy kolejkę, umożliwiającą nam podróżowanie do następnych lokalizacji, jak cyrk czy miasteczko znajdujące się przy zamku ulubionego słonika Rose. Po dostaniu się do zamku mamy okazję zwiedzając lochy, znaleźć starą szachownicę May, czy ręcznie zbudowaną maszynę do wyciągania pluszaków. Oczywiście cały zamek został stworzony przez Cody’iego.

Scena z jednego poziomu w kosmosie.

Scena z cyrkowej częsci poziomu w pokoju Rose.

Królowa zamku zbudowanegoi przez Cody'iego.

Rozdział 4: Zegar z kukłą

Przygoda zaczyna się od wnętrza starego zegara, po którym podróżujemy, widzimy w nim kolejne miasteczko oraz mamy okazję przyjrzeć się dokładnie mechanizmowi w nim ukrytym.

Rozdział 5: Kula śnieżna

Jak sama nazwa wskazuje, bohaterowie pojawiają się w zaśnieżonym miasteczku, z którego przenoszą się pod lód i pływają w wodzie. Docierają do podziemi, skąd przenoszą się na sam szczyt góry

Cody z May w kuli śnieżnej na wyciągu.

Rozdział 6: Ogród

Ogrodem zajmował się Cody, pełno roślin, widać że ogród jest żywy, przenoszą się potem w podziemia gdzie biegają tunelami wykopanymi przez krety. Ostatecznie trafiają do starej, opuszczonej fontanny.

Screen ze sceny w ogrodzie, po lewej Cody, po prawej May.

Rozdział 7: Strych

Znajduje się tam pełno sprzętu muzycznego, jak głośniki czy zestaw perkusji. Podczas przechodzenia napotkamy wiele nawiązań do dyskotek (kule dyskotekowe). Ostateczną lokalizacją będzie scena z dużą ilością świateł i muzyką.


Mechanika gry


Mechanika gry skupia się na współpracy między graczami. Gra jest przeznaczona tylko dla dwóch graczy i teoretycznie wymaga, aby grali oni na jednym ekranie, ale dzięki unikalnej opcji - “Dostęp dla znajomych”, nawet jeśli jeden graczy nie posiada gry w swojej bibliotece, wciąż może dołączyć do rozgrywki znajomego. Wystarczy, że pobierze “Frend’s Pass” i otrzyma od współgracza zaproszenie. Należy pamiętać, że ta funkcja nie działa cross-platformowo, np. posiadacz ps’a nie zagra z posiadaczem xbox’a. 
Każdy gracz kontroluje jednego z bohaterów, ale ich postacie są ze sobą połączone, a ich działania wpływają na siebie nawzajem. Oznacza to, że gracze muszą uważnie ze sobą współpracować, aby rozwiązać zagadki i przeszkody w grze.
W grze "It Takes Two" sterowanie jest dość proste i intuicyjne, ale złożone ze względu na potrzebę współpracy między graczami. Oto podstawowe komendy sterujące w grze:

  • Poruszanie się: Gracze poruszają się przy użyciu lewego joysticka na swoim kontrolerze.
  • Skakanie: Gracze mogą skakać, naciskając przycisk A na kontrolerze Xbox lub przycisk X na kontrolerze PlayStation.
  • Interakcja: Aby wejść w interakcję z obiektami w grze, gracze muszą nacisnąć przycisk Y na kontrolerze Xbox lub przycisk kwadratu na kontrolerze PlayStation.
  • Rzucanie: Gracze mogą rzucać przedmioty, naciskając przycisk LT na kontrolerze Xbox lub przycisk L2 na kontrolerze PlayStation.
  • Drganie: Gracze mogą poruszać przedmiotami, które są podatne na drgania, naciskając przycisk RT na kontrolerze Xbox lub przycisk R2 na kontrolerze PlayStation.
  • Specjalne umiejętności: Każdy z bohaterów posiada unikalne umiejętności specjalne, które można aktywować przy użyciu przycisku B na kontrolerze Xbox lub przycisku okrągłym na kontrolerze PlayStation.

Warto zauważyć, że w grze "It Takes Two" kluczową rolę odgrywa komunikacja między graczami. Aby skutecznie współpracować i rozwiązywać zagadki, gracze muszą ze sobą rozmawiać i planować swoje ruchy. Dodatkowo, w trudniejszych momentach gry, dostępne są podpowiedzi, które gracze mogą aktywować, aby uzyskać wskazówki dotyczące rozwiązywania zagadek.

Minigry

Gra "It Takes Two" oferuje około 25 różnych minigier, które są dostępne w trakcie rozgrywki. Oto kilka przykładów:

  1. "Whack-a-Cody": Jest to minigra, w której gracze muszą uderzać w swojego partnera, aby wyprowadzić go z wyznaczonego obszaru. Gracz, który pozostanie na platformie, wygrywa.
  2. "Space shooter": To minigra polegająca na walce z falami wrogów w przestrzeni kosmicznej. Gracze muszą razem pracować, aby pokonać wszystkie wrogie statki.
  3. "Rolling Ball": W tej minigrze gracze muszą prowadzić piłkę przez labirynt, aby dotrzeć do końca. Wymaga to skoordynowanej pracy, aby uniknąć przeszkód i pokonać poziom.
  4. "Whirlygig": W tej minigrze gracze muszą kontrolować latający samolot i zbierać punkty, unikając przeszkód.
  5. "Bobslej": W tej minigrze gracze muszą współpracować, aby sterować sankami i pokonać tor zjazdowy w jak najkrótszym czasie.

Wszystkie minigry w "It Takes Two" są zaprojektowane tak, aby wymagały współpracy między graczami. Wymagają one szybkiej reakcji, koordynacji i dobrego planowania, aby osiągnąć sukces. Minigry są świetnym sposobem na odmianę klimatu w grze i zapewniają dodatkowe wyzwania, które pozwolą graczom na jeszcze większą zabawę.

Rodzaje broni

Gwoździe i młotek

May ma młotek, może nim rozwalać szklane butelki, które stoją na przeszkodzie, może na nim się huśtać oraz powodować aby niektóre mechanizmy zakręciły się pod siłą uderzenia.

Cody zdobywa (ostatecznie trzy) gwoździe, dzięki którym może blokować niektóre mechanizmy lub tworzyć drogę May, aby mogła się na nich huśtać.


Miód i miotacz zapałek

May ma miotacz zapałek, dzięki którym może podpalać miód, który wystrzeli Cody. 
Cody posiada zbiornik miodu, z którego strzela i umożliwia dzięki temu May powodować jego wybuch, który rani przeciwników.

Rycerz władający ogniem i czarodziej władający lodem

May jest rycerzem. Ma możliwość szarży na około 5 kratek, może również utworzyć okrąg ognia czy zadawać pojedyncze ciosy. Dzięki szarży może wejść w niektóre miejsca gdzie cody nie doskoczy.
Cody jest czarodziejem. Ma możliwość teleportowania się przez kraty oraz zamrażania przeciwników jak i lawy, umożliwiając przejście przez większe odległości.

Cofanie czasu i tworzenie klona

May ma możliwość zostawiania klona w danym miejscu i szybkiego przetransportowania się do niego.
Cody potrafi cofać czas, dzięki temu May jest w stanie dotrzeć do niektórych lokalizacji.

Dwie końcówki magnesu

May otrzymała niebieską część magnesu- oznaczoną S.
Cody otrzymał czerwoną część- oznaczoną N.
Dzięki nim są w stanie przesuwać mechanizmy wrażliwe na magnes.

Zraszacz do roślin z sierpem oraz wykorzystanie roślinki na głowie Cody’iego

May otrzymała sierp, którym może bić przeciwników jak i zraszacz do roślin, dzięki którym może podlewać roślinki w doniczce.
Cody uzyskał możliwość użycia roślinki na głowie, którą miał cały czas. Dzięki niej może bić przeciwników oraz zasadzać roślinki.
 

Jak wykonano sceny w grze?


Scenki w grze "It Takes Two" zostały wykonane za pomocą zaawansowanej technologii motion capture, która pozwala na przeniesienie ruchów aktorów na animowane postacie. Cała gra została zaprojektowana w taki sposób, aby ruchy postaci były płynne i realistyczne, dzięki czemu gracze czują się jakby oglądali film animowany.
Proces tworzenia scenek w grze rozpoczynał się od sesji motion capture, w której aktorzy odgrywali swoje role na specjalnym placu, na którym były umieszczone kamery rejestrujące ich ruchy i wyraz twarzy. Te dane były następnie przetwarzane przez specjalistów od animacji, którzy tworzyli animowane postacie i ich ruchy, stosując zaawansowane techniki renderowania i oświetlenia.
Twórcy gry skupiali się na tym, aby postacie i ich ruchy były jak najbardziej realistyczne i oddawały emocje, które miały być przekazane w danym momencie. Często w grze pojawiają się także elementy interaktywne, takie jak przyciski, które gracz musi nacisnąć, aby postaci mogły wykonywać określone czynności.
W "It Takes Two" scenki nie są oddzielone od rozgrywki, ale są integralną częścią gry, co sprawia, że przejście przez nią jest jednocześnie przygodą i emocjonującym doświadczeniem filmowym.


Podsumowanie


Gra "It Takes Two" skupia się na historii małżeństwa May i Cody, którzy znajdują się na skraju rozwodu, a ich córka Rose postanawia zamienić ich w zabawki. Aby wrócić do swoich ludzkich ciał, May i Cody muszą przejść wiele wyzwań i pokonać swoje problemy, a także pomóc swojej córce Rose. Podczas swojej przygody, para stopniowo uczy się pracować razem, aby pokonać przeszkody i odkryć, jak naprawić swoją relację. Fabuła gry "It Takes Two" pokazuje, że miłość wymaga pracy i poświęceń, ale zawsze istnieje szansa na naprawę relacji.
 

Podsumowanie

Zalety

  • Możliwość grania przez internet
  • Zróżnicowane lokalizaje oraz mechaniki
  • Idealna gra do spędzenia czasu z drugą osobą
  • Bardzo dobra grafika
  • Brak błędów

Wady

  • Brak crossplay'a
  • Kamera nie zawsze działa jak byśmy chcieli, szczególne problemy przy ruszajacych się platformach

8.7 Dobra

Maja "Tebvsille"

Na co dzień programistka, w wolnym czasie zapalony gracz szukający codziennie nowych przygód.