-->

Kobiety, które Rządzą Światem Gier: Najbardziej Zapadające w Pamięć Role Kobiece w Gamingu.

Miniatura Kobiety, które Rządzą Światem Gier: Najbardziej Zapadające w Pamięć Role Kobiece w Gamingu. Kobiety, które Rządzą Światem Gier: Najbardziej Zapadające w Pamięć Role Kobiece w Gamingu.

Nie można nie zauważyć, że postacie kobiece w grach komputerowych przeszły długą drogę. Od stereotypowych dam w opresji, poprzez seksualizowane ikony, aż po złożone, wielowymiarowe postaci, które są dziś obecne w każdym gatunku gier, od przygodówek po gry akcji. Ten progres jest odzwierciedleniem zmieniających się społecznych i kulturowych norm, a także rosnącej świadomości twórców gier o potrzebie reprezentacji i głębi w przedstawianiu postaci kobiecych.

Początkowo gry komputerowe były głównie domeną mężczyzn, a przedstawienie kobiet często ograniczało się do roli 'nagrody' lub 'motywatora' dla męskich postaci. Jednakże, w miarę jak demografia graczy stawała się coraz bardziej zróżnicowana, również postacie w grach zaczęły odzwierciedlać tę różnorodność. Kobiety w grach zaczęły być przedstawiane jako silne, niezależne i skomplikowane, często z równie ważnymi i ciekawymi historiami jak ich męscy odpowiednicy. W niniejszym artykule przybliżymy sylwetki kilku z najbardziej ikonicznych i zapadających w pamięć postaci kobiecych w historii gier komputerowych

Lara Croft


 
Najpopularniejsza pani archeolog

Główna bohaterka serii "Tomb Raider", od momentu swojego debiutu w 1996 roku, ugruntowała się jako jedna z najbardziej rozpoznawalnych i wpływowych postaci kobiecych w historii gier komputerowych. Jej postać, będąca połączeniem nieustraszonej archeolog, zuchwałej poszukiwaczki przygód i niezależnej bohaterki, stanowiła znaczący odstęp od typowych dam w opresji, które dominowały w grach lat 80. i 90.

Lara, z jej charakterystycznym outfitem, składającym się z topu, krótkich spodenek i dwóch kabur na pistolety, szybko stała się ikoną kultury masowej. Choć w początkowych odsłonach gry, jej postać była przedmiotem dyskusji ze względu na jej seksualizowany wygląd, z czasem Lara Croft przeszła ewolucję. Zyskała większą głębię charakteru i bardziej realistyczne rysy. To przeobrażenie było szczególnie widoczne w rebootach serii, rozpoczynając się od gry "Tomb Raider" z 2013 roku, gdzie postać Lary została przedstawiona jako młodsza, bardziej ludzka i bardziej wiarygodna. 

Ellie


 
Cena zemsty – motyw przewodni historii Ellie

Wykreowana przez studio Naughty Dog, jest jedną z najbardziej zapadających w pamięć postaci kobiecych w nowoczesnych grach wideo, a jej historia przedstawiona w serii "The Last of Us" stanowi esencję głębokiej, emocjonalnej narracji. Debiutując jako młoda, rezolutna dziewczyna w świecie po apokalipsie, Ellie szybko ewoluuje z postaci, która pierwotnie była chroniona, do samodzielnej i skomplikowanej bohaterki, która zmaga się z brutalnością i moralnymi dylematami w świecie, gdzie ludzkość jest na skraju wyginięcia. Co niezwykle istotne, jej rozwój osobisty, przepełniony traumą, stratą, miłością i dojrzewaniem, jest przedstawiony z niezwykłą szczerością i głębią emocjonalną.

Ellie, jako postać LGBTQ, przekracza stereotypowe przedstawienie postaci homoseksualnych w grach, oferując bogatą, wielowymiarową postać, której orientacja jest ważną, ale nie jedyną cechą jej charakteru. Jej relacja z Joelem, postacią ojcowską, dodatkowo złożona i pełna emocjonalnych napięć, stanowi kręgosłup narracji, a sposób w jaki Ellie radzi sobie z konsekwencjami ich działań, jest kluczowy dla jej rozwoju jako postaci. W "The Last of Us Part II", gdzie Ellie jest już główną bohaterką, jej postać staje się jeszcze bardziej skomplikowana, a podróż przez żal, zemstę i odkupienie ukazuje niezwykłą głębię i ludzkość tej postaci. 

Aloy


 
Aloy nawet nie zdaje sobie sprawy z tego jak kluczową rolę odgrywa w świecie Horizon

Główna bohaterka gry "Horizon Zero Dawn" i jej kontynuacji "Horizon Forbidden West", stanowi znakomity przykład nowoczesnej, dobrze wykreowanej postaci kobiecej w świecie gier. Jej historia, rozgrywająca się w odległej, postapokaliptycznej przyszłości, gdzie natura odzyskała dominację nad zrujnowanym światem, a tajemnicze, mechaniczne stwory przemierzają ziemię, jest opowieścią o odkrywaniu, przetrwaniu i samopoznaniu. Aloy, wychowana na wygnaniu jako parias, wyrusza w podróż, aby odkryć swoje pochodzenie i zrozumieć przyczyny upadku poprzedniej cywilizacji. Jej charakter, łączący niezłomność, inteligencję i ciekawość, czyni ją nie tylko fascynującą bohaterką, ale także inspiracją dla graczy.

Jako postać, przekracza wiele tradycyjnych granic w grach wideo, oferując głęboką, wielowymiarową osobowość, której rozwój jest ściśle powiązany z główną fabułą gry. Jej interakcje z innymi postaciami, zarówno ludzkimi, jak i maszynami, odsłaniają złożoność jej świata i stawiają przed nią moralne dylematy, które definiują jej podróż. W "Horizon Zero Dawn", Aloy nie tylko staje się kluczem do odkrycia tajemnic przeszłości, ale także symbolem nadziei na lepszą przyszłość. 

2B


 
Konkurs na najczęściej cosplayowaną postać kobiecą z gier otrzymuje…

Centralna postać gry "NieR: Automata", stworzonej przez Yoko Taro i wydanej przez Square Enix, jest postacią, która zyskała niemalże kultowy status w świecie gier wideo dzięki swojej enigmatycznej naturze, a także wyrafinowanemu designowi. Jako android bojowy typu YoRHa, 2B jest zaprojektowana do walki w świecie ogarniętym wojną pomiędzy maszynami a resztkami ludzkości. Jej zewnętrzna emocjonalna obojętność i profesjonalizm w walce kontrastują z wewnętrznymi konfliktami i etycznymi dylematami, które stopniowo ujawniają się w miarę rozwoju fabuły.

"NieR: Automata" eksploruje tematy takie jak ludzkość, empatia, i istota egzystencji, a 2B jest w centrum tych rozważań. Jej interakcje z innymi postaciami, szczególnie z towarzyszącym jej androidem 9S, odsłaniają złożoność jej osobowości i głęboką emocjonalność, która stoi w sprzeczności z jej pozornie bezdusznym programowaniem. Gra balansuje na granicy między pięknem a brutalnością, a 2B jest zarówno uczestnikiem, jak i obserwatorem w tym skomplikowanym świecie. Jej estetyka, łącząca elementy gotyckie z futurystycznym designem, dodatkowo wzmacnia jej niezapomniany wizerunek. Postać 2B staje się symbolem nie tylko walki i przetrwania, ale także poszukiwania tożsamości i znaczenia w świecie, który wydaje się być pozbawiony nadziei. W ten sposób produkcja, z 2B na czele, nie tylko dostarcza wyjątkowego doświadczenia gamingowego, ale także zadaje fundamentalne pytania o naturę człowieczeństwa i znaczenie egzystencji.

Clementine


 
To dzięki jej historii Telltale Games tak bardzo urosło jako studio.

Centralna postać serii gier "The Walking Dead" od Telltale Games, jest wyjątkowym przykładem postaci, której rozwój obserwujemy na przestrzeni całej serii, co jest rzadkością w świecie gier wideo. Zadebiutowała jako młoda, niewinna dziewczynka w świecie opanowanym przez zombie, a jej podróż przez serię gier jest zarówno poruszająca, jak i pełna nieoczekiwanych zwrotów. Clementine ewoluuje z postaci zależnej od ochrony dorosłych, szczególnie swojego mentora Lee, w pierwszej grze, do samodzielnej, zdecydowanej i odważnej liderki w późniejszych częściach serii.

Jej historia jest emocjonalnym rollercoasterem, pełnym trudnych decyzji, straty, przetrwania i dorastania w ekstremalnych warunkach. To, co wyróżnia Clementine, to jej niezwykła odporność emocjonalna, dojrzałość i zdolność do empatii nawet w najtrudniejszych sytuacjach. Jej relacje z innymi postaciami, zarówno z Lee, jak i z późniejszymi towarzyszami, są kluczowe dla jej rozwoju i ukazują złożoność ludzkich więzi w ekstremalnych warunkach. Clementine jako postać wywołuje silne emocje u graczy, którzy muszą dokonywać wyborów mających wpływ na jej losy, co sprawia, że staje się ona nie tylko protagonistką gry, ale także symbolem trudnych wyborów moralnych i konsekwencji, które niosą.

Elizabeth 


 
To nie jest typowa „dama w opresji”, mimo że początkowo wszystko na to wskazuje.

To postać, która zyskała uznanie graczy i krytyków za swój wyjątkowy charakter i znaczący wpływ na przebieg i atmosferę gry. Osadzona w fantastycznym i surrealistycznym świecie miasta unoszącego się w chmurach, Columbia, Elizabeth jest nie tylko kluczową postacią w fabule, ale również integralną częścią mechaniki gry. Znajdując się w centrum skomplikowanej opowieści o alternatywnych wymiarach, wolnej woli i predestynacji, Elizabeth jest daleka od stereotypowej postaci kobiecej. Jej zdolność do otwierania "łzawych portali" – okien do innych światów i możliwości – jest nie tylko metaforą jej własnej wolności i samodzielności, ale także kluczowym elementem rozgrywki.

Jej postać ewoluuje w trakcie gry; z początkowo niewinnej i ciekawskiej młodej kobiety, którą główny bohater Booker DeWitt ma za zadanie uratować, staje się ona postacią o znacznie większej głębi, biorącą aktywny udział w wydarzeniach i kształtującą przebieg historii. Znaczące jest także jej emocjonalne i psychologiczne złożenie, wyrażające się poprzez jej reakcje na brutalność świata, który odkrywa przed nią coraz więcej swoich mrocznych sekretów. Elizabeth, jako postać, wyróżnia się w świecie gier wideo dzięki swojej wyrazistej osobowości, złożonej historii oraz unikalnemu wpływowi na rozgrywkę i narrację, oferując graczom nie tylko towarzyszkę podróży, ale także pełnoprawną, dynamiczną bohaterkę, która pozostaje w pamięci długo po zakończeniu gry.

littlebigreality (Zdzieslaw)

Zagram we wszystko co ruszy na moim złomie ! Począwszy od gier typu League of Legends / Teamfight Tactics / Dead by Daylight/ Lost Ark oraz innych co-op, a kończąc na serii Dark Souls :). Będę pisać zazwyczaj artykuły „TECH”, ale postaram się zarzucić czasem ciekawostki z gier na games ;).