Dlaczego Gracze uwielbiają cierpieć - czyli dlaczego kochamy gry FromSoftware?

Miniatura Dlaczego Gracze uwielbiają cierpieć - czyli dlaczego kochamy gry FromSoftware? Dlaczego Gracze uwielbiają cierpieć - czyli dlaczego kochamy gry FromSoftware?

W świecie rozrywki interaktywnej, gdzie większość gier wideo dąży do zapewnienia graczowi natychmiastowej gratyfikacji, istnieje studio, które idzie pod prąd – FromSoftware. Ich produkcje, słynące z bezlitosnego poziomu trudności, zdają się przekraczać granice frustracji i gniewu, by w końcu dostarczyć doświadczenia głęboko satysfakcjonujące. Zamiast koić, wydaje się, że wzywają one graczy do cierpienia. I oto pojawia się pytanie, które stawiamy w niniejszym artykule: dlaczego gracze na całym świecie tak bardzo to uwielbiają?

Zrozumienie tego fenomenu wymaga zanurzenia się w unikalną filozofię FromSoftware, która od początku swojego istnienia wyraźnie akcentuje wartość wysiłku, odkrycia i doskonalenia się metodą prób i błędów. Grając w tytuły takie jak "Dark Souls", "Bloodborne", czy "Elden Ring", przekonujemy się, że satysfakcja płynąca z pokonania wydawałoby się nieprzekraczalnych przeszkód, ma w sobie coś niezwykle uzależniającego.

W tej podróży, która jest często pełna upokorzeń i niepowodzeń, tkwi paradoks – choć nasze alter ego cyfrowe wielokrotnie pada w boju, my jako gracze rośniemy, uczymy się i ostatecznie triumfujemy. Odnajdujemy w sobie determinację, o której istnieniu nie mieliśmy pojęcia, a radość z sukcesu jest tym słodsza, im bardziej był on oddalony.

FromSoftware przekonuje nas, że droga przez mękę może być drogą do mistrzostwa, a cierpienie – źródłem nie tylko bólu, ale i niezwykłej przyjemności. Jak więc to się dzieje, że grono wiernych fanów nie tylko toleruje, ale i poszukuje tych cyfrowych wyzwań? Co sprawia, że gracz, po wielokrotnym ginęciu z rąk tego samego bossa, zamiast odłożyć, pada w kąt, ściska go mocniej, gotowy na kolejne podejście?

Cel artykułu jest prosty – zgłębić tajemnicę fascynacji grami FromSoftware i zrozumieć, dlaczego w świecie, gdzie większość mediów zabiega o naszą uwagę poprzez łatwość dostępu i prostotę, gracze nadal wybierają trudną ścieżkę oferowaną przez twórców takich tytułów jak "Sekiro: Shadows Die Twice". Przygotujmy się więc na odkrycie, dlaczego to, co trudne, może być jednocześnie tak odrażające, a zarazem niesamowicie pociągające.

Historia Sukcesu FromSoftware


 
Oto i twórca całego zamieszania - Hidetaka Miyazaki

Wszystko zmieniło się w 2009 roku z premierą "Demon's Souls" na PlayStation 3. Gra, będąca duchowym następcą "King's Field", zaskoczyła graczy nieprzebaczającym poziomem trudności, innowacyjnym połączeniem trybu dla jednego gracza z funkcjonalnościami sieciowymi oraz mrocznym, wciągającym światem. Choć początkowo tytuł nie przyciągał wielkiej uwagi, to stopniowo, dzięki pozytywnym opinom zarówno krytyków, jak i graczy, zyskał status gry kultowej i dało fundament pod dalszy sukces studia.

"Dark Souls", wydane w 2011 roku, stanowiło ewolucję koncepcji poprzedniczki i bezsprzecznie zdefiniowało FromSoftware jako twórców niezwykłych, wyzwaniających gier. Grywalność DS charakteryzowała się otwartym światem, który zapraszał do eksploracji, a jednocześnie karcił nierozważność i impulsywność. Mechanika "śmierci i uczenia się na błędach" stała się znakiem rozpoznawczym serii i zainspirowała liczne dyskusje na temat poziomu trudności w grach wideo.

Kolejne lata przyniosły tytuły takie jak "Bloodborne" i "Sekiro: Shadows Die Twice", które, choć wprowadzały nowe mechaniki i odmienne settingi, nadal utrzymywały wysoki poziom wyzwań i nagradzały cierpliwość oraz zręczność graczy. "Elden Ring", najnowsza produkcja studia, wydana w 2022 roku, to kumulacja wszystkich dotychczasowych doświadczeń FromSoftware. Gra ta, oferując otwarty świat i możliwość jeszcze większej eksploracji, zachowała wszystkie charakterystyczne elementy, które gracze pokochali w poprzednich tytułach, jednocześnie dostosowując je do nowych standardów i oczekiwań.

Sukces gier FromSoftware wywarł znaczny wpływ na rynek gier wideo, przyczyniając się do powstania nowego gatunku określanego mianem "soulslike". Inni twórcy zaczęli czerpać inspiracje z trudnego, ale sprawiedliwego systemu walki, złożonego projektowania poziomów i głębokiej fabuły, którą odkrywa się kawałek po kawałku. Gry tego studia pokazały, że istnieje zapotrzebowanie na tytuły, które nie prowadzą gracza za rękę, ale wręcz przeciwnie – stawiają przed nim wyzwania, zachęcają do eksperymentowania i odkrywania własnej ścieżki do zwycięstwa. Zmuszają do myślenia, planowania i uczenia się z porażek, oferując w zamian nieporównywalne uczucie sukcesu i osiągnięcia.

Psychologiczne Aspekty Trudnych Gier


 
Ten ekran będzie nam towarzyszył niezłomnie podczas każdej gry tego studia.
  • Teoria Przepływu (Flow)

Kluczowym konceptem w zrozumieniu zaangażowania graczy jest teoria przepływu, sformułowana przez psychologa Mihálya Csíkszentmihályiego. Jest to stan, w którym osoba jest całkowicie pochłonięta wykonywaną czynnością, zapomina o upływającym czasie i swoich troskach, odczuwając przy tym głębokie zadowolenie z aktywności. Gry FromSoftware są mistrzowskim przykładem stwarzania warunków do osiągnięcia stanu przepływu, oferując wyzwania idealnie dopasowane do umiejętności gracza, które wymagają pełnego skupienia i zaangażowania.

  • Uczucie Osiągnięcia i Satysfakcji

Wyjątkowe triumfy w grach FromSoftware, takie jak pokonanie potężnego bossa po wielu próbach, wywołują silne uczucie osiągnięcia. Sukces po ciężkim trudzie staje się źródłem intensywnej satysfakcji. To fenomen znany w psychologii jako efekt Zeigarnik - niedokończone zadania pozostają w pamięci dłużej i skłaniają do dokończenia ich, a ostateczny sukces przynosi większą przyjemność.

  • Rola Porażki w Uczeniu się

 Ta pani bardzo dobitnie pokazuje nam rolę porażki 

FromSoftware wykorzystuje porażkę jako narzędzie edukacyjne. W ich grach śmierć postaci nie jest końcem, ale częścią procesu uczenia się. Gracz na każdym kroku otrzymuje informacje zwrotne, które pozwalają mu zrozumieć, co poszło nie tak i jak można to poprawić w następnej próbie. Jest to proces, który ma odzwierciedlenie w rzeczywistym procesie uczenia się, gdzie błędy są nieodzowną częścią zdobywania wiedzy i umiejętności.

  • Motywacja i Samoocena

Gry FromSoftware mają wpływ na samoocenę gracza. Wyzwania, z którymi się mierzy, a następnie ich pokonywanie, wzmacniają przekonanie o własnych kompetencjach. Psychologiczne teorie motywacji, takie jak teoria ustalania celów Lockego i Lathama, pokazują, że cele trudne, lecz osiągalne, są najbardziej mobilizujące, a ich realizacja przynosi największą satysfakcję.

  • Społeczność i Wspólne Doświadczenie

Nie można ignorować wpływu, jaki społeczność ma na doświadczenia w trudnych grach. Współdzielenie wskazówek, strategii i triumfów tworzy poczucie przynależności i solidarności wśród graczy. FromSoftware celowo projektuje swoje gry tak, aby wspierać interakcje społecznościowe – nawet poprzez niekonwencjonalne metody, jak tajemnicze wiadomości czy współpracę w walce z bossami. Jest to zgodne z teorią samodeterminacji, która podkreśla znaczenie przynależności do grupy dla motywacji wewnętrznej.

Dodatkowo ukryte lore staje się spoiwem dla społeczności graczy, którzy zgromadzeni wokół odkrywania tajemnic gry, Ta dynamika sprzyja powstawaniu zgranej społeczności, w której gracze nie tylko dzielą się strategiami i wiedzą, ale również czerpią z uczucia przynależności, tworząc trwałe, relacje i lojalność do danej marki.

Elementy szczególnie cenione przez graczy FromSoftware


 
Gry te mają tendencję do dawania nam niemożliwych do pokonania 1 bossów (tu przypadek z EldenRinga)
  • Głębia i Zawiłość Świata

Gry FromSoftware przenoszą graczy do skomplikowanych środowisk, w których każdy kamień i zakamarek ma swoją historię. Światy te są zaprojektowane z niesamowitą dbałością o detale, od mistycznych ruin po zapomniane świątynie, które zachęcają do badania i interpretacji. Przykładowo, w "Dark Souls" poszczególne lokacje są połączone w sposób organiczny, tworząc wrażenie jednego, spójnego i realistycznego świata. To nie tylko zwiększa immersję, ale także podkreśla samotność i wyobcowanie, które są kluczowe dla atmosfery gry. Zanurzenie się w tych światach wymaga czasu i uwagi, a satysfakcja płynąca z połączenia wszystkich fragmentów historii w spójną całość jest nieporównywalna z żadnym innym doświadczeniem w grach wideo.

  • Znaczenie Lore'u

 

Artorias, nie dość, że świetnie skonstruowany boss, to na dodatek z jednym z najlepszych lore.

Historie zawarte są często prezentowane w sposób fragmentaryczny i niejawny, wymuszając na graczach potrzebę dogłębnej analizy i wymiany teorii. Komunikacja między graczami na forach i w mediach społecznościowych staje się nieodzownym elementem rozgrywki, podobnie ważnym jak sam gameplay. Lore "Bloodborne" lub "Sekiro", z jego zawiłymi opowieściami, wymaga od użytkowników niemal detektywistycznego podejścia do odkrywania prawdy, co sprawia, że każda nowo odkryta część historii ma wagę odkrycia i wpływa na głębsze zrozumienie świata przedstawionego.

  • System Walki

System walki w wymaga od graczy zarówno fizycznych umiejętności, jak refleksu i precyzji, jak i mentalnych, czyli zaplanowania taktyki i strategii. Każda broń i każdy ruch muszą być wybrane i zastosowane z rozmysłem. Ponadto, system parowania i uników wymaga od graczy wysokiej koncentracji oraz doskonałego timeingu. Dzięki temu systemowi nawet najmniejsze starcie ze zwykłym przeciwnikiem może być emocjonujące, a zwycięstwo nad potężnym przeciwnikiem lub bossem dostarcza ogromnej dawki adrenaliny i satysfakcji.

  • Wysoki Poziom Trudności i Fair Play

Gry FromSoftware słyną z wysokiego poziomu trudności, który nie wynika z chęci frustrowania gracza, ale z zamiaru nauczenia go, jak osiągnąć sukces poprzez ciężką pracę i wytrwałość. Każda śmierć jest lekcją, która przybliża gracza do zrozumienia mechanik gry i do perfekcji w ich wykorzystaniu. Ten uczciwy poziom trudności prowadzi do głębokiego poczucia osiągnięcia, które jest rzadko spotykane w innych grach.

  • Projektowanie Poziomów i Bossów

 


Dark Souls 1 ma wybitnie stworzony level design, a jego od jego wertykalności mogłyby się uczyć inne studia (patrzę na Ciebie Cyberpunk)

Każdy poziom i boss są zaprojektowane z myślą o dostarczeniu wyjątkowego wyzwania. Poziomy często zawierają skomplikowane układy przestrzenne z mnóstwem skrótów i sekretów do odkrycia, co nagradza ciekawość i eksplorację. Walki z bossami są wydarzeniami, które wymagają nie tylko zręczności, ale i zrozumienia narracji i mechaniki stojącej za nimi, co dodaje kolejną warstwę głębi do wyzwania.

  • Rozwój Postaci

 
To są unikalne buidy postaci, stworzone tylko przez Fextralife (fanowską wikipedię Elden Ringa), a każdy z nich będzie różny dla innego gracza, co oznacza nieskończone możliwości.

System rozwoju postaci umożliwia graczom tworzenie unikalnych buildów, które odpowiadają ich stylowi gry. Każdy wybór, od rozdzielenia punktów atrybutów po wybranie ekwipunku i umiejetności, ma istotny wpływ na to, jak gracze radzą sobie z wyzwaniami w grze. Dzięki temu, rozgrywka staje się wyjątkowo osobista i głęboko satysfakcjonująca.

  • Społeczne Elementy Gry

FromSoftware często włącza do swoich gier subtelne elementy społecznościowe, takie jak zostawianie wiadomości dla innych graczy czy możliwość wezwania innych do pomocy w walce z bossami. Te funkcje dodają warstwę współpracy i interakcji, które są unikalne dla doświadczenia, umożliwiając graczom dzielenie się triumfami oraz trudnościami i tworząc poczucie globalnej wspólnoty graczy.

Podsumowanie


 
Przechodząc chociaż jedną z nich, chcesz więcej, najważniejsze to nie poddać się na początku podróży.

Gry FromSoftware są nie tylko produktem cyfrowej rozrywki; są one symbolem wytrwałości, nauki przez doświadczenie i głębokiej satysfakcji płynącej z pokonania trudności. Ich wyjątkowy urok tkwi w połączeniu niezwykle wymagającej rozgrywki z bogatym światem, który jest skonstruowany z pasją do detalu. Gracze nie tylko pragną wyzwań - oni cenią uczciwość trudności, które stawiają przed nimi te gry. To uczucie, gdy po wielu próbach w końcu udaje się pokonać przeciwnika lub rozgryźć zagadkę, staje się nieodzowną częścią ich doświadczenia gamingowego.

Każdy aspekt tych gier - od zawiłej i wielowarstwowej narracji po starannie zaprojektowany system walki - przyczynia się do tworzenia doświadczenia, które jest zarówno frustrujące, jak i niezwykle nagradzające. To, co dla jednych jest źródłem frustracji, dla fanów  jest powodem do dumy i radości. Walka, która wydaje się niemożliwa do wygrania, przemienia się w triumf po odkryciu słabości przeciwnika lub po prostu po kolejnej godzinie doskonalenia swoich umiejętności. Projekt poziomów i bossów, które wymagają od gracza nie tylko refleksu, ale i strategicznego myślenia, daje unikalne poczucie osiągnięcia, rzadko dostępne w mniej wymagających grach.

Gry te uczą cierpliwości, dają przestrzeń na własne interpretacje i tworzą silną wspólnotę, w której gracze wspierają się nawzajem, dzieląc się wiedzą i strategiami. Oferują rozgrywkę, która jest bogata emocjonalnie, intelektualnie i społecznie. W tym świetle, miłość graczy do tych gier wykracza daleko poza sam masochizm. To pasja do odkrywania, zdobywania umiejętności i dzielenia się nimi, a także radość z przezwyciężania rzeczywistych wyzwań, która sprawia, że gry FromSoftware cieszą się niesłabnącym uznaniem i stanowią ważny rozdział w historii gier wideo.

littlebigreality (Zdzieslaw)

Zagram we wszystko co ruszy na moim złomie ! Począwszy od gier typu League of Legends / Teamfight Tactics / Dead by Daylight/ Lost Ark oraz innych co-op, a kończąc na serii Dark Souls :). Będę pisać zazwyczaj artykuły „TECH”, ale postaram się zarzucić czasem ciekawostki z gier na games ;).