Portal 2, wydana w 2011 roku przez renomowane studio Valve, nie jest tylko grą - jest to uosobienie innowacyjności i błyskotliwego projektowania gier. Jest to kontynuacja przełomowej gry Portal z 2007 roku, która zdobyła serca graczy na całym świecie swoim unikalnym podejściem do gatunku gier logicznych i niezapomnianym humorem.
Gra bierze najlepsze elementy swojego poprzednika i rozwija je, tworząc doświadczenie, które jest jednocześnie znajome dla fanów pierwszej gry, a jednocześnie oferuje nowe wyzwania i mechaniki, które z pewnością przyciągną nowych graczy.
Czy Portal 2 spełnia oczekiwania i stawia poprzeczkę dla gier logicznych? Czy kontynuuje genialność swojego poprzednika? Czy jest wart swojej ceny i czasu graczy? Na te pytania postaram się odpowiedzieć w poniższej recenzji.
Fabuła - Powrót do Laboratoriów Aperture Science
Dwójka głównych bohaterów - P-Body i Atlas
Jednym z największych atutów Portal 2 jest niewątpliwie rozbudowana fabuła, która rozwija się znacznie głębiej niż w poprzedniej części. Portal był bardziej skupiony na innowacyjnej mechanice, podczas gdy Portal 2, nie rezygnując z tej innowacyjności, oferuje graczom pełniejszą historię z bardziej rozbudowanymi postaciami.
Fabuła Portal 2 rozpoczyna się w tajemniczych okolicznościach, a gracz budzi się jako Chell, bohaterka poprzedniej gry, która ponownie znajduje się w środku gigantycznego kompleksu badawczego Aperture Science. Zaraz po przebudzeniu spotykamy Wheatleya, jedną z nowych postaci, który dodaje do gry dodatkową dawkę humoru. Bez zdradzania zbyt wielu szczegółów, możemy powiedzieć, że gra zawiera wiele zaskakujących zwrotów akcji i genialnych momentów.
Ciekawym aspektem fabuły jest sposób, w jaki historia jest prezentowana graczom. Przy minimalnym użyciu cutscenes, większość historii jest przedstawiana przez dialogi między postaciami i elementy otoczenia. Ten szczególny styl narracji sprawia, że gracz jest zanurzony w świecie gry i zachęca do dalszego badania.
Tytuł nie tylko kontynuuje historię, ale również rozwija uniwersum gry, wprowadzając nowe postacie, takie jak wspomniany Wheatley, i dając graczom głębszy wgląd w historię Aperture Science. Humor, który stał się znakiem rozpoznawczym serii, jest nadal obecny i jest równie ostry i zabawny, jak zawsze.
Mechanika - Zasady Zmienione Przez Portal
Prosty (i życiowy) przykład tego jak działają portale w grze
Na podstawowym poziomie, mechanika portali pozostaje taka sama: za pomocą specjalnej broni, gracz może strzelać dwoma typami portali - niebieskim i pomarańczowym. Każdy portal służy jako wejście lub wyjście do drugiego, umożliwiając natychmiastowe przemieszczanie się pomiędzy nimi niezależnie od odległości.
Jednakże gra wprowadza nowe elementy, takie jak żele przyspieszające, odbijające i umożliwiające przytwierdzanie portali do powierzchni, które wcześniej nie były dostępne. Te nowe mechaniki zwiększają złożoność zagadek i wymagają od graczy myślenia w bardziej kreatywny sposób.
Droga, którą gra wprowadza te nowe mechaniki, jest wyjątkowo dobrze zaprojektowana. W przeciwieństwie do niektórych gier, które wrzucają graczy na głęboką wodę z nowymi mechanikami, Portal 2 stopniowo wprowadza nowe elementy, dając graczom czas na zrozumienie, jak działają, zanim zwiększy poziom trudności.
Czasem trzeba trochę pomyśleć
Mechanika gry w Portal 2 jest płynna i intuicyjna, co jest kluczowe dla gry logicznej. Rzadko jest się sfrustrowanym z powodu niesprawiedliwej zagadki lub niezdolności do wykonywania określonych czynności. Zamiast tego, każda zagadka jest wyzwaniem, które można pokonać z odpowiednią ilością myślenia i eksperymentowania.
Portal 2 to dowód na to, że mechanika gry jest kluczowym elementem tworzenia porywającego doświadczenia dla gracza. Nie tylko jest to przyjemność w użyciu, ale jest również integralnym elementem tego, co sprawia, że gra jest tak satysfakcjonująca i interesująca.
Projekt Poziomów - Labirynt Myśli i Przestrzeni
Patrząc na niektóre kadry możemy zauważyć, skąd brano inspirację do gry Control
Projekt poziomów w grze jest tak błyskotliwy, jak to tylko możliwe, w pełni wykorzystując unikalne mechaniki gry, aby stworzyć serię wyzwań, które są zarówno trudne, jak i niezwykle satysfakcjonujące do rozwiązania.
Niektóre poziomy są na tyle duże i skomplikowane, że mogą na początku przytłoczyć, ale jest to celowe. Ta początkowa dezorientacja zmusza graczy do eksploracji i eksperymentowania z portalami, co prowadzi do głębszego zrozumienia mechaniki gry. Kiedy w końcu uda się rozwiązać zagadkę, poczucie satysfakcji jest ogromne.
Portal 2 również doskonale zrównoważyło rozmieszczenie swoich "czystych" laboratoriów, pełnych białych powierzchni, idealnych do strzelania portalami, z bardziej zniszczonymi obszarami, które dodają do gry element chaosu i nieprzewidywalności.
Ponadto, gra ma unikalną zdolność do łączenia elementów fabuły z designem poziomów. Na przykład, w miarę postępu w grze, zmienia się także otoczenie, odświeżając scenariusze i wprowadzając nowe elementy do gry. To umiejętne połączenie historii z designem poziomów sprawia, że gra jest bardziej angażująca.
Jedynym potencjalnym minusem jest to, że niektóre z zagadek mogą wydawać się nieco zbyt trudne dla niektórych graczy, co może prowadzić do frustracji. Jednakże, dla graczy ceniących wyzwania i zadowolenie płynące z ich pokonania, Portal 2 dostarcza w pełni.
Grafika i Dźwięk - Wizualne i Dźwiękowe Czary
Chyba najbardziej imponujące są poziomy nadkruszone zębem czasu i działaniem natury
Graficznie, gra jest estetycznie przyjemna. Główne środowisko gry, laboratoria Aperture Science, jest czyste i funkcjonalne, z bielą i szarością dominującymi w paletach kolorów. Te sterylnie białe pomieszczenia są przełamane przez bardziej zniszczone sekcje kompleksu, pełne rdzy i roślinności, co tworzy żywy kontrast i dodaje głębi do świata gry.
Jeśli chodzi o dźwięk, Portal 2 również się wyróżnia. Gra zawiera niesamowitą ścieżkę dźwiękową, która doskonale wpasowuje się w różne momenty gry, od spokojnych momentów rozwiązywania zagadek, po bardziej intensywne sekcje. Wielu graczy do dziś pamięta melodię końcową "Want You Gone".
Głosy postaci są również wyjątkowe, z GLaDOS i Wheatleyem dostarczającymi niewiarygodnie złożone i humorystyczne dialogi. Ich głosy dodają do gry tonu i charakteru, której wiele innych gier nie jest w stanie osiągnąć.
Tryb Współpracy – Co Dwa Portale to nie Jeden
Psikusów na współtowarzyszach też nam nikt nie zabroni 😊
Portal 2 oferuje tryb kooperacji dla dwóch graczy, który jest niewątpliwie jednym z najbardziej kreatywnych i satysfakcjonujących aspektów gry. Ten tryb rozszerza podstawową mechanikę portali, umożliwiając dwóm graczom strzelanie po cztery portale, co prowadzi do złożonych i intrygujących zagadek, których nie można znaleźć w trybie dla pojedynczego gracza.
W trybie kooperacji gracze wcielają się w role dwóch robotów testowych, P-Body i Atlasa, których osobowości są równie urocze, jak reszta postaci w grze. Te postacie komunikują się za pomocą serii gestów i animacji, dodając do gry dodatkową warstwę humoru i uroku.
Główne wyzwanie w trybie kooperacji polega na prawidłowym skomunikowaniu się i zgraniu swoich działań z drugim graczem. Wymaga to zrozumienia, jak działają portale, a także zdolności do planowania i synchronizacji działań. Wiele zagadek jest zaprojektowanych w taki sposób, że wymagają od graczy pracy zespołowej i komunikacji, co prowadzi do niezwykle satysfakcjonujących momentów, kiedy wszystko w końcu "kliknie".
Ogólnie rzecz biorąc, tryb kooperacji w Portal 2 to fenomenalne doświadczenie, które w pełni wykorzystuje unikalne mechaniki gry, a jednocześnie oferuje coś zupełnie nowego. To doskonały przykład tego, jak dodatek trybu wieloosobowego może wzbogacić doświadczenie jednoosobowe, a nie je zasłonić.
Wymagania sprzętowe
Minimalne
- system operacyjny: Windows 7, Vista, XP lub 2000
- procesor Pentium 4 3 GHz, Dual Core 2 GHz lub AMD 64 X2
- pamięć: 1 GB (XP), 2 GB (Vista)
- co najmniej 7,6 GB wolnego miejsca na HDD
- karta graficzna Radeon X800, GeForce 7600 lub Intel HD Graphics 2000 (DirectX 9,
- 128 MB VRAM, Pixer Shader 2.0b)
- karta dźwiękowa kompatybilna z DirectX 9.0c