Przechodząc przez Portal - Recenzja Gry Portal 2

Miniatura Przechodząc przez Portal - Recenzja Gry Portal 2 Przechodząc przez Portal - Recenzja Gry Portal 2

Portal 2, wydana w 2011 roku przez renomowane studio Valve, nie jest tylko grą - jest to uosobienie innowacyjności i błyskotliwego projektowania gier. Jest to kontynuacja przełomowej gry Portal z 2007 roku, która zdobyła serca graczy na całym świecie swoim unikalnym podejściem do gatunku gier logicznych i niezapomnianym humorem.

Gra bierze najlepsze elementy swojego poprzednika i rozwija je, tworząc doświadczenie, które jest jednocześnie znajome dla fanów pierwszej gry, a jednocześnie oferuje nowe wyzwania i mechaniki, które z pewnością przyciągną nowych graczy.

Czy Portal 2 spełnia oczekiwania i stawia poprzeczkę dla gier logicznych? Czy kontynuuje genialność swojego poprzednika? Czy jest wart swojej ceny i czasu graczy? Na te pytania postaram się odpowiedzieć w poniższej recenzji.

Fabuła - Powrót do Laboratoriów Aperture Science

 
Dwójka głównych bohaterów - P-Body i Atlas

Jednym z największych atutów Portal 2 jest niewątpliwie rozbudowana fabuła, która rozwija się znacznie głębiej niż w poprzedniej części. Portal był bardziej skupiony na innowacyjnej mechanice, podczas gdy Portal 2, nie rezygnując z tej innowacyjności, oferuje graczom pełniejszą historię z bardziej rozbudowanymi postaciami.

Fabuła Portal 2 rozpoczyna się w tajemniczych okolicznościach, a gracz budzi się jako Chell, bohaterka poprzedniej gry, która ponownie znajduje się w środku gigantycznego kompleksu badawczego Aperture Science. Zaraz po przebudzeniu spotykamy Wheatleya, jedną z nowych postaci, który dodaje do gry dodatkową dawkę humoru. Bez zdradzania zbyt wielu szczegółów, możemy powiedzieć, że gra zawiera wiele zaskakujących zwrotów akcji i genialnych momentów.

Ciekawym aspektem fabuły jest sposób, w jaki historia jest prezentowana graczom. Przy minimalnym użyciu cutscenes, większość historii jest przedstawiana przez dialogi między postaciami i elementy otoczenia. Ten szczególny styl narracji sprawia, że gracz jest zanurzony w świecie gry i zachęca do dalszego badania.

Tytuł nie tylko kontynuuje historię, ale również rozwija uniwersum gry, wprowadzając nowe postacie, takie jak wspomniany Wheatley, i dając graczom głębszy wgląd w historię Aperture Science. Humor, który stał się znakiem rozpoznawczym serii, jest nadal obecny i jest równie ostry i zabawny, jak zawsze.

Mechanika - Zasady Zmienione Przez Portal

Prosty (i życiowy) przykład tego jak działają portale w grze

Na podstawowym poziomie, mechanika portali pozostaje taka sama: za pomocą specjalnej broni, gracz może strzelać dwoma typami portali - niebieskim i pomarańczowym. Każdy portal służy jako wejście lub wyjście do drugiego, umożliwiając natychmiastowe przemieszczanie się pomiędzy nimi niezależnie od odległości.

Jednakże gra wprowadza nowe elementy, takie jak żele przyspieszające, odbijające i umożliwiające przytwierdzanie portali do powierzchni, które wcześniej nie były dostępne. Te nowe mechaniki zwiększają złożoność zagadek i wymagają od graczy myślenia w bardziej kreatywny sposób.

Droga, którą gra wprowadza te nowe mechaniki, jest wyjątkowo dobrze zaprojektowana. W przeciwieństwie do niektórych gier, które wrzucają graczy na głęboką wodę z nowymi mechanikami, Portal 2 stopniowo wprowadza nowe elementy, dając graczom czas na zrozumienie, jak działają, zanim zwiększy poziom trudności.


 

Czasem trzeba trochę pomyśleć 

Mechanika gry w Portal 2 jest płynna i intuicyjna, co jest kluczowe dla gry logicznej. Rzadko jest się sfrustrowanym z powodu niesprawiedliwej zagadki lub niezdolności do wykonywania określonych czynności. Zamiast tego, każda zagadka jest wyzwaniem, które można pokonać z odpowiednią ilością myślenia i eksperymentowania.

Portal 2 to dowód na to, że mechanika gry jest kluczowym elementem tworzenia porywającego doświadczenia dla gracza. Nie tylko jest to przyjemność w użyciu, ale jest również integralnym elementem tego, co sprawia, że gra jest tak satysfakcjonująca i interesująca.

Projekt Poziomów - Labirynt Myśli i Przestrzeni


 Patrząc na niektóre kadry możemy zauważyć, skąd brano inspirację do gry Control

Projekt poziomów w grze jest tak błyskotliwy, jak to tylko możliwe, w pełni wykorzystując unikalne mechaniki gry, aby stworzyć serię wyzwań, które są zarówno trudne, jak i niezwykle satysfakcjonujące do rozwiązania.

Niektóre poziomy są na tyle duże i skomplikowane, że mogą na początku przytłoczyć, ale jest to celowe. Ta początkowa dezorientacja zmusza graczy do eksploracji i eksperymentowania z portalami, co prowadzi do głębszego zrozumienia mechaniki gry. Kiedy w końcu uda się rozwiązać zagadkę, poczucie satysfakcji jest ogromne.

Portal 2 również doskonale zrównoważyło rozmieszczenie swoich "czystych" laboratoriów, pełnych białych powierzchni, idealnych do strzelania portalami, z bardziej zniszczonymi obszarami, które dodają do gry element chaosu i nieprzewidywalności.

Ponadto, gra ma unikalną zdolność do łączenia elementów fabuły z designem poziomów. Na przykład, w miarę postępu w grze, zmienia się także otoczenie, odświeżając scenariusze i wprowadzając nowe elementy do gry. To umiejętne połączenie historii z designem poziomów sprawia, że gra jest bardziej angażująca.

Jedynym potencjalnym minusem jest to, że niektóre z zagadek mogą wydawać się nieco zbyt trudne dla niektórych graczy, co może prowadzić do frustracji. Jednakże, dla graczy ceniących wyzwania i zadowolenie płynące z ich pokonania, Portal 2 dostarcza w pełni.

Grafika i Dźwięk - Wizualne i Dźwiękowe Czary

Chyba najbardziej imponujące są poziomy nadkruszone zębem czasu i działaniem natury

Graficznie, gra jest estetycznie przyjemna. Główne środowisko gry, laboratoria Aperture Science, jest czyste i funkcjonalne, z bielą i szarością dominującymi w paletach kolorów. Te sterylnie białe pomieszczenia są przełamane przez bardziej zniszczone sekcje kompleksu, pełne rdzy i roślinności, co tworzy żywy kontrast i dodaje głębi do świata gry.

Jeśli chodzi o dźwięk, Portal 2 również się wyróżnia. Gra zawiera niesamowitą ścieżkę dźwiękową, która doskonale wpasowuje się w różne momenty gry, od spokojnych momentów rozwiązywania zagadek, po bardziej intensywne sekcje. Wielu graczy do dziś pamięta melodię końcową "Want You Gone".

Głosy postaci są również wyjątkowe, z GLaDOS i Wheatleyem dostarczającymi niewiarygodnie złożone i humorystyczne dialogi. Ich głosy dodają do gry tonu i charakteru, której wiele innych gier nie jest w stanie osiągnąć.

Tryb Współpracy – Co Dwa Portale to nie Jeden

Psikusów na współtowarzyszach też nam nikt nie zabroni 😊

Portal 2 oferuje tryb kooperacji dla dwóch graczy, który jest niewątpliwie jednym z najbardziej kreatywnych i satysfakcjonujących aspektów gry. Ten tryb rozszerza podstawową mechanikę portali, umożliwiając dwóm graczom strzelanie po cztery portale, co prowadzi do złożonych i intrygujących zagadek, których nie można znaleźć w trybie dla pojedynczego gracza.

W trybie kooperacji gracze wcielają się w role dwóch robotów testowych, P-Body i Atlasa, których osobowości są równie urocze, jak reszta postaci w grze. Te postacie komunikują się za pomocą serii gestów i animacji, dodając do gry dodatkową warstwę humoru i uroku.

Główne wyzwanie w trybie kooperacji polega na prawidłowym skomunikowaniu się i zgraniu swoich działań z drugim graczem. Wymaga to zrozumienia, jak działają portale, a także zdolności do planowania i synchronizacji działań. Wiele zagadek jest zaprojektowanych w taki sposób, że wymagają od graczy pracy zespołowej i komunikacji, co prowadzi do niezwykle satysfakcjonujących momentów, kiedy wszystko w końcu "kliknie".

Ogólnie rzecz biorąc, tryb kooperacji w Portal 2 to fenomenalne doświadczenie, które w pełni wykorzystuje unikalne mechaniki gry, a jednocześnie oferuje coś zupełnie nowego. To doskonały przykład tego, jak dodatek trybu wieloosobowego może wzbogacić doświadczenie jednoosobowe, a nie je zasłonić.

Wymagania sprzętowe

Minimalne

  • system operacyjny: Windows 7, Vista, XP lub 2000
  • procesor Pentium 4 3 GHz, Dual Core 2 GHz lub AMD 64 X2
  • pamięć: 1 GB (XP), 2 GB (Vista)
  • co najmniej 7,6 GB wolnego miejsca na HDD
  • karta graficzna Radeon X800, GeForce 7600 lub Intel HD Graphics 2000 (DirectX 9,
  • 128 MB VRAM, Pixer Shader 2.0b)
  • karta dźwiękowa kompatybilna z DirectX 9.0c 

Podsumowanie

Zalety

  • Innowacyjna mechanika gry: Portal 2 wykorzystuje swoją unikalną mechanikę portali, aby stworzyć serię porywających i kreatywnych zagadek, które są zarówno wyzwaniem, jak i satysfakcjonujące do rozwiązania.
  • Ciekawa fabuła i postacie: Gra ma niezwykle dobrze napisaną fabułę, która jest pełna humoru i zaskakujących zwrotów akcji. Postacie są również niezwykle dobrze opracowane, z GLaDOS i Wheatleyem, którzy dostarczają niektóre z najbardziej pamiętnych dialogów w historii gier.
  • Wysokiej jakości grafika i dźwięk: Zarówno grafika, jak i dźwięk w Portal 2 są wyjątkowe. Wizualnie gra jest estetycznie przyjemna, a dźwięk, od ścieżki dźwiękowej po głosy postaci, dodaje do gry unikalnej atmosfery.
  • Tryb kooperacji: Tryb współpracy w Portal 2 jest jednym z najbardziej kreatywnych i satysfakcjonujących trybów wieloosobowych dostępnych w grach. Zapewnia on zupełnie nowe wyzwania i wymaga od graczy pracy zespołowej i komunikacji.

Wady

  • Trudne zagadki: Niektóre z zagadek w Portal 2 mogą być bardzo trudne do rozwiązania, co może prowadzić do frustracji. Niektórzy gracze mogą czuć, że niektóre zagadki są zbyt skomplikowane, zwłaszcza w trybie kooperacji.
  • Ograniczony tryb pojedynczego gracza: Chociaż tryb dla pojedynczego gracza jest porywający, niektórzy gracze mogą czuć, że jest krótki. Można by życzyć sobie, aby tryb ten oferował więcej treści po ukończeniu głównej fabuły.

8.4 Dobra

littlebigreality (Zdzieslaw)

Zagram we wszystko co ruszy na moim złomie ! Począwszy od gier typu League of Legends / Teamfight Tactics / Dead by Daylight/ Lost Ark oraz innych co-op, a kończąc na serii Dark Souls :). Będę pisać zazwyczaj artykuły „TECH”, ale postaram się zarzucić czasem ciekawostki z gier na games ;).